זה תלוי בכם: כך תגדילו את ההכנסות שלכם

המצווה הקפיטליסטית העליונה היא צמיחה: להגדיל את נפח העסקאות, להגדיל את ההכנסות ולחשוב בגדול. עם זאת המוח שלנו מעט מקובע בדרך לשם: כאשר אנו רוצים להגדיל את ההכנסות למשק הבית שלנו, לרוב המחשבה האוטומטית של רובנו, היא קיצוץ בהוצאות המשפחתיות. מדוע? משום שלכאורה, תמיד אפשר לקצץ עוד, להוריד עוד הוצאה מיותרת. זה חלק מן המנטליות שלנו, הצורך שלנו בשליטה, והחרדה התמידית שקיימת אצל רבים מאיתנו, שאנחנו פשוט מבזבזים יותר מדי.

נכון, על ידי קיצוץ בהוצאות, יישארו יותר הכנסות פנויות למשק הבית, וזה תמיד חיובי. אולם למטבע הזה של הגדלת ההכנסות יש גם צד שני: אפשר להגדיל הכנסות, פשוט על ידי הגדלת ההכנסות. נשמע טריוויאלי על פניו, אך בפועל זה משהו שחייבים לקחת בחשבון (לצורך העניין, נדון במשק הבית הפרטי, אף על פי שהדבר תקף גם למישור העסקי). 

נניח ומדובר במשק בית, בו שני בני הזוג עובדים. על פניו, אין לנו שליטה רבה על השכר שלנו. עם זאת, האמת שלרוב יש בשליטתנו לא מעט דברים שאנחנו יכולים לעשות, גם במקום העבודה שלנו. למשל: תמיד לא מזיק לבדוק אם אפשר לעבוד שעות נוספות עם המעסיק. אפילו אם המעסיק ישיב שאין צורך, עדיין אנחנו נראים טוב יותר כשאנחנו מציעים זאת. שנית, חשבו טוב על השכר שלכם, וענו לעצמכם בכנות: האם המשכורת שאתם מרוויחים משקפת את המאמצים שלכם, או שמגיע לכם עוד? בנוסף, בלא מעט מקומות עבודה, אפשר לחשוב על דרכים נוספות להגדיל את ההכנסה, על ידי לקיחת אחריות על תחום מסוים וכדומה.

תבואו לזה מהצד

לחלקכם אולי מתאים משהו אחר: אולי אפשר לפתח הכנסה צדדית נוספת? נניח ויש לכם כישורים אישיים ויכולות, לאו דווקא מן הסוג הנדרש במקום העבודה שלכם. סתם דוגמה: אולי תמיד אמרו לכם שאתם כותבים לא רע? אולי יכולים לתמלל או לעשות הגהה לטקסטים? אולי מתאים לכם דווקא לתרגם? אולי יש לכם כישורים דיגיטליים שאפשר לנצל כמו עיצוב אתרים וכדומה? כיום סט מגוון מאד של כישורים זוכה לביקושים שלא היו בעבר: חלק הולך וגדל מן הכלכלה שלנו, מסופק על ידי אלו המצויים במה שמכונה ״כלכלת החלטורה״, אלו שלא עובדים במשרה מלאה, אלא עושים עבודות נקודתיות כאלו ואחרות. אם בא לכם לחלטר, העת הזו היא בדיוק בשבילכם.

קחו סיפור קטן כדי להמחיש למה אני מתכוון: מאז מגפת הקורונה, עלתה החשיבות של נוכחות בעולם הדיגיטלי. היום כל עסק, מבין שאם הוא לא קיים ברשת, הוא במידה מסוימת לא קיים. אפילו מספרות הפסידו הכנסות, משום שהלקוחות הפוטנציאליים חיפשו בגוגל כדי לראות אם הספר האהוב פתוח או לא, ומשום שלא היה מידע והייתה אי ודאות, הם הלכו לספר שכן פתוח. כל מסעדה, כל שרברב, כל נגר ובעצם כמעט כל עצמאי, כולם מרוויחים מנוכחות ברשת. היום, מאד קל לייצר נוכחות כזאת בעלות לא גבוהה, על ידי ספקי משנה קטנים (המנייה של חברת Fiverr הישראלית למשל, שמספקת שירותים כאילו, עלתה פי 5 מן השווי שלה בתקופת הקורונה). רוצה לומר, יש לכם דרך לסייע לעסקים להפוך לדיגיטליים יותר? מעולה. תירשמו לאחד מן האתרים שמספקים שירותים דיגיטליים שכאלה לעסקים, ותעלו קצת את ההכנסות שלכם בלי לצאת מהבית.

תעשו טובה, אל תגבילו את עצמכם לרעיונות שאני הצעתי. לכל אדם יש קלפים, השאלה איך הוא יכול לשחק איתם. גם אם אתם מרגישים שאין לכם כישורים חיוניים, עדיין, העבודה שלכם שווה לכם כסף, ותמיד אפשר להגדיל את ההכנסות. נכון, לא בטוח שזה יהיה הרבה בהתחלה, אבל עם האוכל בא התיאבון, ועם התיאבון הזה אפשר לעבוד, תרתי משמע.